Tuesday 10 April 2012

Zakat: Bersihkan Diri dengan Rukun Islam ke-4

Assalamualaikum.

ZAKAT - bilamana  mendengar perkataan zakat, barangkali ramai yang beranggapan zakat itu menyusahkan walaupun ia adalah perintah dari Allah SWT. yang mana berkali-kali ditekankan didalam Al-Quran, bahkan seringkali digandingkan dengan solat, sekaligus menggambarkan betapa pentingnya ibadah zakat dikalangan umat islam.

"Dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan ruku'lah berserta orang-orang yang ruku'."
[Al-Baqarah : 43]


Terdapat beberapa pengertian zakat dari segi bahasa:


  • Thoharoh [membersihkan/mensucikan]




Firman Allah SWT yang bermaksud : "Ambillah zakat dari sebahagian harta mereka dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka, dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu, menjadi ketenteraman bagi jiwa mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." [At-Taubah : 103]

Diperlihatkan dari ayat tersebut Allah akan membersihkan dan mensucikan bukan sahaja pada harta orang yang menunaikan zakat bahkan pada jiwa mereka juga.

  • Namaa' [tumbuh/berkembang]

Orang yang selalu membayar zakat, InsyaAllah hartanya akan selalu terus tumbuh dan berkembang, dan ini disebabkan oleh kesucian harta mereka kerana menunaikan zakat.

Firman Allah SWT yang bermaksud : "Dan sesuatu riba' (tambahan) yang kamu berikan agar dia bertambah pada harta manusia, maka riba' itu tidak menambah pada sisi Allah. Dan apa yang kamu berikan berupa zakat yang kamu maksudkan untuk mencapai keredhaan Allah, maka (yang berbuat demikian) itulah orang-orang yang melipat gandakan (pahalanya)." [Ar-Rum : 39]

  • Barakah [berkat]

Allah akan melimpahkan keberkatan harta orang yang membayar zakat, yang mana keberkatan ini dapat diperlihatkan atas keberkatan hidup seseorang muslim itu.

Firman Allah SWT yang bermaksud : "Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantikannya." [Saba' : 39]

Manakala zakat menurut istilah syara':

  • Pendapat Ibn Taimiyyah
"Memberikan bahagian tertentu dari harta yang berkembang jika sudah sampai nisab untuk keperluan tertentu."

  • Pendapat Syeikh Abdullah Al-Bassam
"Hak wajib dari harta tertentu, untuk golongan tertentu pada waktu tertentu."

Inilah yang dimaksudkan dengan zakat, namun begitu di dalam Al-Quran telah menyebutkan beberapa ungkapan lain seperti sedekah, infaq dan al-'afwu. Walau apa ungkapan atau sebutan yang kita fahami, berzakatlah supaya kehidupan kita diiringan keberkatan kerana dengan berzakat kita dapat membantu dan membahagiakan orang lain.

1 comment: